2012. február 11., szombat

MÁV M62 Szergej


 Az M62-es sorozat hazánkban a pályafutásuk megkezdése óta több kisebb-nagyobb átalakításon, ráncfelvarráson esett át. A teljesség igénye nélkül ilyen volt az eredeti bajszos festés cseréje piros/sárga színre, hangtompító felszerelése, díszlécek cseréje kapaszkodóra, kürtök áthelyezése a tetőn, végül a motor cserén átesett mozdonyok  karosszéria és festésbeli változtatása. Aki eme gép modellezésére vállalkozik tud miből válogatni, hogy változatos gépparkot alakíthasson ki magának.



Minden modellezési munkánál első feladatom a képek, tervrajzok beszerzése, így budapesti lévén a legközelebbi Szergej paradicsomba vettem az irányt, vagyis a ferencvárosi pályaudvarra. Nem hagytam otthon a fotó engedélyemet (más se felejtse el), jelentkeztem a  forgalmi irodában, a biztonsági őröknél és a mozdonyszín főnökénél is, így már hivatalosan is elővehettem a fényképezőmet és készíthettem el a szükséges képet a mozdonyokról minden irányból. Amit nem sikerült, azt pedig az internetről és más Szergej barátoktól próbáltam beszerezni, például a tetőelemekről.
 Az M62-es mozdony alapjául használható modellt N-es építési nagyságban egyedül a MINITRIX gyárt, ráadásul kétféle kivitelben. A két fajta a hangtompító nélküli és a már azzal szerelt változat. Sajnos mindkét esetben több eltérés is van a MÁV mozdonyaihoz képest, így csak kompromisszumokkal, vagy komoly átalakítással lehet csak tökéletes magyar mozdonnyá alakítani. Ilyen különbség például a kürtök helyzete, a díszléc, a szellőző rácsok borda iránya.
 Ahhoz hogy egy ilyen alapból egy Remotorizált gépet készíthessünk a következő átalakításokra van szükség:
  1. a díszléc helyett kapaszkodó felszerelése
  2. a pályaszám alatti szellőző rács helyett új harmad akkora, négyzet alakú felszerelése
  3. a vezető fülke fölé szerelt dupla kürtök
  4. a kürtök elé madárfogó rács
  5. a vezető fülke fölé légkondicionáló védő doboza
  6. a tető gomba áthelyezése
  7. új hangtompító kialakítása
  8. a dupla kémények helyett egy építése
  9. a rézsútos tető elemre 2×2 szellőző rács kialakítása a hangtompító oldalaihoz
  10. az oldalsó nagy szellőző elemek bordáinak rácsra cserélése, mögé kereszt merevítés
  11. a nagy rács melletti kisebb szellőző nagyobb négyszögletesre cserélése
  12. az oldalsó merevítő bordák eltüntetése az ablakok közötti részből
  13. oldal ablakok helyett rácsok
Lásd az összehasonlító képen a különbségeket.

A kiinduló modellem a már említett MINITRIX gyártmány volt, azok közül is a pár éve kiadott hangtompító nélküli változat (12615 cikkszámon). Bármelyik alapot fel lehet használni, de ennél a tetőelemek kialakítása olyan, hogy kevesebb munkát igényel a Remot géppé alakítása.
 Miután felmértem milyen átalakításokra volt szükség, el kellett dönteni, hogy mit miből lehet elkészíteni. Voltak alkatrészek amiket külföldről be lehetett szerezni, de voltak olyanok amit meg kellett tervezni és legíártatni, többet pedig egyedileg elkészíteni.


Első lépésben leszereltem minden kiegészítőt a kaszniról, az ablakokat, az ütközőket, világítás elemeit, majd lemostam a modellről a gyári festéket, erre a  denaturált szeszbe áztatást alkalmaztam, ezt követően egy alapos tisztítást jött, 

majd elkezdtem a felesleges elemek levágását szikével. Ilyen volt a tetőn a gomba, a kipufogók, a front oldalakon a díszlécek, az oldalfalon az ablakok közötti merevítő és a nagy szellőző rács melletti kisebb rács. Majd kivágtam a nagy oldalsó rácsokat. Ehhez 0,8mm-es fúróval körbe fúrtam kb.: 1,5mm távolságra és a végén szikével kivágtam a belső él mentén, vigyázva hogy nehogy többet vágjak. Majd egyenesre reszeltem a belső felületet. Ugyan ilyen módszerrel kivágtam a szellőző ventilátor rácsát is a tetőn.
Kapaszkodók

Ezek 0,3mm-es réz drótból készültek. A kb.: 3 cm-es darabot ráhajlítottam a mozdony front és oldalsó sarkára, olyan arányban, ami a majdani kapaszkodónak megfelelt, vagyis a front oldalon hosszabb, kb.: 2/3-ad 1/3-ad arányban. Majd egy 5mm-es darabot forrasztottam az íves sarok részhez a rövidebbik oldallal párhuzamosan.
Ezt követően bejelöltem a megfelelő fúrási helyeket a kasznin, ahova majd a kapaszkodó drótját lehet rakni, és 0,5mm-es fúróval kifúrtam.
Miután a furatok elkészültek a kapaszkodó front-közép felét hajlítottam meg egy kúpos fogó segítségével 1mm-es rádiuszban, majd pedig az oldal ablak alatti felét. Mindezt elismételtem mind a négy kapaszkodó résznél. Végül megfelelő hosszra vágtam és beragasztottam a kaszniba.
Kürtök
A kürtöket vastag villanydrótból (1,5mm) reszeltem ki oly módon, hogy a kb.: 3 centis darabot befogtam a kis barkásfúróm tokmányába és reszelővel alakítottam a megfelelő formára. Miután ez megvolt az egészet ráforrasztottam egy 1×2,5 mm-es rézlapra, amire 0,3mm-es drótból tüskéket is forrasztottam amivel majd a tetőre lehet erősíteni. Egy oldalon két kürt található, belül a hosszabb, kívül egy rövidebb változat. A tetőn bejelöltem a helyüket, majd kifúrtam és beragasztottam őket.
Hangtompító
Ehhez egy vastagabb rézlapra volt szükségem. Nem akartam a leemeléshez használatos akasztó karikákat is modellezni, így csak a tető ívére hajlított 1mm vastag rézlap kellett, amibe egy öngyújtó szelepjéből vágtam le a kipufogó csövet, amit bele is forrasztottam.

Gomba
Nem tudom mi a pontos neve annak a tetőelemnek ami leginkább egy gombára hasonlít, így ezen a néven hivatkozok rá mindenhol. Nos az első lépésben levágtuk a tetőről az eredeti verziót, most ki kell alakítani az új elrendezész. Ehhez két téglalap alakú réz lemezre van szükség akkora méretben mint a tetőn már van a ventillátor mellett, majd egy 1mm magas 3mm átmérőjű rúd darabra ragasztottam a megfelelő méretre reszelt gombát és felragasztottam a réz lemezekre.

Szellőző ventillátor a ráccsal és a létrával
Nem feltétlen szükségen ennek a cseréje, viszont igen látványos, így nem hagytam ki.
Hozzávalót egy Lengyel internetes áruházban (http://www.haw.pl/)  láttam meg egy évvel ezelőtt és az akkori készletüket gyorsan fel is vásároltam (ami három darab volt), azóta sajnos nem láttam náluk. Az elemeket forrasztással kell egymáshoz rögzíteni, majd az elkészült a rácsot felülről ráragasztani a kasznira, a ventillátort pedig belülről.
Kisebb rácsok
Ezek elkészítése gondos tervezést és kivitelezést igényelt. A végső kiváló eredményt – néhány próbálkozást követően – rézmarással sikerült elérni. Amiket a tervek alapján egy kedves TT-s modellező ismerősöm készített el.
Ezeket a rézmarásokat nem kellett különösebben alakítani. A keretről szikével levágva csak kis reszelés kellett az apró élek eltüntetésére, majd lehetett is ragasztani a megfelelő helyre. A ragasztást követően egy üvegszálas radírral távolítottam el a felesleges ragasztót a rácsok bordái közül.
Légkondi doboz
Ez egy nagyon látványos része a modellnek, aminek a tervezése és gyártása a rácsokhoz hasonlóan történt, de itt már a kész rézmarást össze kellett építeni. Ehhez meg kellett hajlítani az oldalsó peremeket a megfelelő ívbe, amit egy 1mm átmérőjű drót segítségével végeztem, majd a hátoldalhoz forrasztottam, ezt követően pedig az első oldalt is  beforrasztottam a helyére. A hálót egy légszűrő hálójából vágtam ki és ragasztottam a belső felületre. A kész doboz felerősítésére két módszert is találtam, az első amikor a doboz belső felére forrasztottam vékony (0,3mm) drótot, a másik, amikor a drótot előbb a kaszniba ragasztottam majd pedig a festés után ragasztottam rá véglegesen a külön festett dobozt. Erre azért volt szükség, mert első alkalommal a sok réteg festék annyira eltömítette a hálót, hogy nem lehetett átlátni rajta.
Kürtvédő háló
A kürtök előtti madárfogó kerete szintén rézmarásból van, amire a már említett légszűrő hálóját ragasztottam, majd az egészet lefestettem és ék alakra hajlítottam,  végül a modellre ragasztottam.


Oldalsó nagy szellőző
A legfeltűnőbb átalakítás a gépek oldalán található nagy szellőző háló. Ez is több alkatrészből lett kialakítva, egy rézmarással készített keret az alapja, aminek a belső felületére nagyon sűrű szövésű bronz hálót ragasztottam, majd ezt a kettőt együtt erősítettem a kaszni oldalára, végül a kaszni belső felére egy keresztbe rakott merevítő rudat ragasztottam.

Festés
A modellt alapos zsírtalanítását követően lefújtam két rétegben fehér alapozóval, majd sárga színnel. Ennek a száradása után kimaszkoltam azokat a részeket, amiket meg akartam hagyni sárgán. Ezt követte a piros szín. Ennek is megvártam a száradási idejét, majd itt is kimaszkoltam, amit meg akartam hagyni pirosnak (nem felejtettem el, hogy ami sárga maradt azt is eltakartam). Végül a szürke szín fújása következett. Miután ez is megvolt ecsettel lefestettem sárgára a kapaszkodókat és lelakkoztam fényes lakkal a kasznit.




A festék színek megállapításához az Északi Járműjavítóból kaptam segítséget -miután több probálkozásom is kudarcba fulladt a szürke szín kikeverésére, így végül a modellt az igazinak megfelelő RAL színekkel tudtam festeni:
Mozdonytest – piros – RAL2002
Front oldal és a kapaszkodók – sárga – RAL1017
Tető, lámőá körüli szoknya rész, pályakotró lemez – szürke – RAL7015
 A festékeket Németországból szereztem be egy olyan gyártótól, aki modellfestékek RAL szín szerinti keverését tudja elvégezni. http://www.farbenfuchs.hood.de/ http://www.mago-finescale.de/

Feliratozás
A mozdony feliratait vizes matricával készítettem el, ehhez első lépésben meg kellett rajzolni (COREL DRAW-ban), majd megrendeltem a nyomtatást Németországból egy olyan cégtől, aki ezzel foglalkozik. (http://www.andreas-nothaft.de)
A kész matricával nem kellett semmit tenni, csak kivágtam a papírról majd vízbe áztatás után a felületre igazítottam. Majd miután végeztem az összessel, és hagytam megszáradni ismét lelakkoztam egy fényes réteggel. Ezt követően pedig két selyem fényű lakk réteggel ami a végső fényét adja a modellnek és remélhetőleg elegendő védelmet is a feliratnak.




Pályakotró
A gyári modellekhez nem adnak pályakotrót mert az N-es kapcsolónak úgyis útban lenne. De mivel nekem nem tetszik ez a megoldás, ezért utána néztem mit lehetne tenni. Találtam is egy német gyártót (http://www.kuswa.de/ ) , aki rézmarásokkal foglalkozik. Ennek az összeszereléséhez is szükség volt kis hajlításra és forrasztásra.

Két változat született az egyik, ami át lett fúrva, hogy a kapcsolót a lyukon átdugva normál módon használható legyen a mozdony. Egy másik pedig az alap kivitelben, amit lehet a vitrinben tartáshoz, vagy a csak egy irányú vontatáshoz használni.
A teli kotró felszerelésére két módot találtam, az egyik amit a gyártó javasol, hogy ragasszuk a mozdony öntvényére, a másik pedig hogy kifúrtam a felerősítési fület és egy furatot készítettem a mozdony öntvénybe is, amibe menetet fúrtam, majd szemüveg csavarral erősítettem a helyére.
Ablakok
Az ablakoknál is történt változás. Mégpedig az egyik oldalon egy a másik oldalon két ablak helyett rács van. Ezt úgy készítettem el, hogy a gyári ablakról lecsiszoltam a keretet, majd pedig vizes matricára nyomtatott rács imitációt ragasztottam rá. A nagy szellőző rács miatt a gyári oldalsó ablakból ki kell vágni a szellőző mögötti részét, hogy ne látszódjon.
Kész…
Legvégül össze kellett szerelni mindent. A teljes átalakítás hozzávetőleg 150 munkaóra eredménye. Tessék megnézni és megmondani, hogy megérte-e. Szerintem nagyon is 
Ha esetleg valakinek elnyerte a tetszését és ellenállhatatlan vágyat érez, hogy neki is kell, vagy maga akarja elkészíteni és kérdés van az keressen nyugodtan. (laacush kukac freemail pont hu)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése