2012. február 11., szombat



Vizes matrica házilag

Sokaknak az a véleménye, hogy vizes matricát készíteni házilag nem lehet, mert mint tudjuk, a nyomtatók nem tudnak fehér színt nyomtatni. Itt csak a megfizethető kategóriájú fotó nyomtatókra gondolok. Vannak a professzionális kategóriában olyanok, amik tartalmaznak fehér patront is például az OKI DP5000, de én nem rendelkezem ilyennel. Így csak olyan feladatokra próbáltam használni, amiket itthon meg tudtam oldani. Ezt az írást azoknak készítettem, akik ha hasonlóval próbálkoznak, ne kövessék el azokat a hibákat, amiket én. Köszönet a sok tippért Zsivány kollégának. :-)




Milyen esetben választatod ezt? Például ahol egy kocsi, mozdony teljes oldalát érinti a matrica, vagy az egyszínű területek teljes felületét, és azt ki tudod vágni később. Vagy ha fontos az alapszín, de a logó színe nem olyan lényeges, például egy tuning autón a lángok. Ennek megfelelően választhatod ki az alapanyagot, a matrica papírt, ami lehet fehér, vagy átlátszó. Fontos, hogy arra is figyelj, hogy milyen nyomtatóval akarod használni, mert van lézer és van tintasugarashoz való is. Kissé kellemetlen lenne magyarázkodni a főnöködnél, hogy miért égetted rá a céges lézerre a tintasugaras matrica papírt.
Nos, miután kiválasztottad a papírt, már csak az kell, amit ki akarsz nyomtatni. Lehet képet is, ha lefotózol valamit, de fontos tudni, hogy a képek pixelekből (kis négyzetekből) állnak, így ha kicsinyíted, vagy nagyítod őket nem biztos, hogy azt kapod eredménynek, mint amit reméltél. Például olvashatatlan lesz a felirat. Erre megoldást a vektorgrafikus rajzok jelentik. Meg kell szerezned, vagy magadnak elkészítened a feliratokat vagy egyszerűbb ábrákat. Erre a célra megfelel (többek között) az Autocad, vagy a Corel Draw program is. Arra érdemes figyelned (de ezt csak tapasztalati úton tudod megszerezni) hogy az áztatáskor összébb megy a matrica, ezt az összehúzódást kalkuláld bele a méretbe. Nálam 10 centis hosszon akár 1 mm is előfordult.
Ha megvan a rajz is, akkor következhet a nyomtatás. Itt arra érdemes figyelni, hogy a matrica papír nem teljesen A4-es formátumú, kicsit szélesebb és rövidebb annál. Sok korszerű nyomtató pedig, ha elállítod az adagoló tálcát, akkor más margókat alkalmaz és így lemaradhat a matricád egy része.
Miután kinyomtattad a matricát ne siess!
Ugyanis a tintasugaras nyomtatók tintáját oldja a víz! Még ma is beleborzongok, ha csak felidézem magamban azt a látványt, amikor az első nagy gonddal elkészített matricámról körülbelül 5 másodperc alatt leoldódott a kép.
Ennek a kiküszöbölésére a matricavédő lakk való. Miután megvártad, hogy megszáradjon a nyomtató festék, jöhet a matricavédő, ez a ‘Liquid decal film’ nevű folyadék, amit nagy puha ecsettel kell a matricára kenni. Ezt is hagyd megszáradni, amire fél óra elegendő. Én ezt két alkalommal is meg szoktam ismételni. Elsőre, amikor kinyomtattam az egészet, akkor nagyon vékonyan lekenem, majd miután körbevágtam az egyes matricákat akkor különös gonddal a szélekre még egyszer lekenem. Amikor ezt elmulasztottam, az áztatáskor a széleken kezdett a festék feloldódni.
Az áztatást én mindig úgy végeztem, hogy egy vastag ecsetet bevizeztem és azzal kentem be a matrica papíros hátoldalát, majd ezt követően kiegyenesítettem (mert még a legkisebb matricának is összekunkorodott a széle) és úgy tettem az áztató tálba, amibe csak pár milliméter mély víz volt, hogy véletlenül se merülhessen el a művem.
Most hogy már kész a matrica, fel lehet rakni a felületre! Itt fontos, hogy fényes lakkal legyen kezelve a felület, mert arra jobba tapad, és kevesebb levegő buborék marad alatta. De vigyázz, mert ha sokáig áztatod, akkor előfordulhat, hogy kiázik a ragasztó is és miután felraktad és megszáradt, elkezd leperegni, feljön a felületről. Ha figyeled a matricát ázás közben, akkor az a jó állapot, amikor már felhólyagzódott a felülete, de még nem mozdult meg. Alkalmazhatod a ‘Mr. Mark Setter’ nevű folyadékot is, ami tulajdonképpen egy folyékony matricaragasztó. Ezt érdemes használni nagy felületű matricánál is és nagyon kicsiknél is. Ami fontos, ha használod, akkor gyorsnak kell lenned, mert pár másodperc alatt annyira megfogja a matricát, hogy már nem lehet igazítani rajta. Amikor kellően megázott a matrica, akkor kell a felületre csúsztatni, vagy óvatosan az ujjaddal, vagy egy fülpiszkálóval az egyik szélét eltolod az előbúvó papírt kis csipesszel megfogod és rátolod a felületre. Vagy van egy másik megoldás is, amikor egy hegyes tűt a papír és a matrica közé tolsz, majd a matricát óvatosan a körmödre hajtod és levágod ollóval a papírt alóla, így már könnyebben a megfelelő pozícióba rakhatod a matricád és a többi papírt óvatosan kigörgetheted alóla.
Az olyan felületek esetén, amik nem simák, rácsok vagy kapaszkodók vannak a modelleden, akkor két megoldásod van. Az egyik a már említett Mr. Mark Setter, amit a matrica alá kell rakni. Én csak ezt használtam, mert ez alulról nem oldja fel a képet. A másik a Mr. Mark Softer, amit a száraz, vagy félig megszáradt matricára felülről kell rákenni. Mindkettő elve ugyan az, kicsit megoldja a matrica anyagát, amitől az kilágyul, megnyúlik, ráncos lesz, de annyira hogy azt hiszed elrontottál valamit. Nem kell türelmetlennek lenni, és nem szabad ilyenkor már piszkálni, mert elkenődik a festék, vagy elcsúszik a matrica, amit már nem tudsz visszarakni.
Ha felraktad a matricát, akkor érdemes a levegő buborékokat óvatosak kitessékelni, mert ha megszárad, akkor már ott fog maradni. Erre használhatsz egy fülpiszkálót, amit óvatosan végig görgetsz a felületen. Hagyd alaposan kiszáradni, egy napot minimum, majd jöhet a védőlakkozás.
Most pedig következzen pár kép az eredményről:










1 megjegyzés:

Unknown írta...

Tisztelettel erdeklődnék hol kapható ilyen nyomtatható vizesmatrica lap, és lehetséges-e arany szint produkálni ilyen vizesmatricákkal?
Nagyon köszönöm segítséget.
Email: rendy.j kukac gmail.com

Megjegyzés küldése