2012. május 13., vasárnap

Tartályvagon feljavítás

MÁV Tartályvagon MINITRIX alapból KUSWA feljavító készlettel.











Nagyon régóta van a MINITRIX kínálatában az a rövid négy tengelyes tartályvagon, amiből 2007-ben adott ki 20 darabos szettet 15504 katalógus számon, idén egy újabb 20-as készlet jelent meg 15420 számon.

Ez nagyon jó alap a MÁV-nál használt tartálykocsinak, amit az évek alatt több célra is bevetettek, többek  között melaszt, gázolajt, benzint szállítottak benne.





Van több eltérés a modell és a valódi kocsi között. Ezek között van a forgóváz, ami az évek során több típusra cseréltek. A modellen található változat a manapság már csak elvétve fordul elő, a leggyakrabb az ORE típus. Másik eltérés a nagyobb méretű oldaltáblák a feliratoknak, a kocsi egyik végén egy nagyméretű ovális csatlakozó, talán a tartály tisztítására szolgálhat, valamint a tetején a töltő csatlakozó szögletes burkolata., bár ez nem minden példányon van meg.

A modellen a legfeltűnőbb a vastag kapaszkodó, amit lehet orvosolni és ha már átfestésre készülök, gondoltam megpróbálom. Gerd Kuswa készít nagyon jó minőségű fotó maratott réz kiegészítőket. Ajánlom minden barkácsoló kedvű figyelmébe ng271-es számon keresd: http://www.kuswa.de/



A modell szétszerelése egyszerű, bár gyakorlatlan kezekben azért előfordulhat sérülés. Első lépésben a fékállást kell lepattintani, majd a tartály hosszában végigfutó létrát.. A forgóvázat óvatosan pattintsuk le, mert a felfogató "tüske" hajlamos a törésre. Ezt követően ezeket felfogatókat kell kiszedni a ütközőkkel együtt. Óvatosan kell a vége felé tolni, amit egy zacskóban, vagy dobozban tegyünk, mert a kapcsoló kinematika rugója hajlamos elrepülné és nagyon kicsi az esély a megtalálására. Ha mégis bekövetkezne nem kell elkeseredni. Bár alkatrészként nem lehet kapni, de a Fohrmann oldalán lehet rendelni 0,1mm-es rugó acélt, amivel lehet helyettesíteni: http://www.fohrmann.com/federstahldraht.html

Miután apró darabokra szedtünk mindent következhet a festék lemosás, erre a jól bevált denaturált szeszt használtam. Legegyszerűbb beszerzési forrása a Tesco vagy OBI, vagy akármilyen festék, vagy barkácsbolt.

A fotó maratott alkatrészeket elég lenne csak hajtogatni a leírásnak megfelelően, de én forrasztottam az illesztéseket. Azokat az alkatrészeket, amik nem részei a feljavítónak, sima réz lemezből vágtam ki, aminek a hátoldalára forrasztottam egy drót darabot amit mint egy tüske használtam a tartályhoz erősítésre.
Így fest a kocsi az átalakítás után:







Az általam modellezni kívánt kocsi a MÁV 4-5-ös korszakának megfelelő festésű. Ennek megfelelően mindenhol paradicsom vörös. Az ORE forgóváz egy másik modelltől lett kölcsönözve.
A feliratok vizes matricával készültek.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése